מרצדס GLE הנוכחי נחשף בשנת 2018 והוא השני בשושלת הנושא את השם, הרביעי מאז הוצג ML בשנת 1997. הוא נבחן לאחרונה בגרסת דיזל-היברידית-נטענת, והשתתף גם במבחן השוואתי. מבין הגרסאות המרובות של דגם זה, הייתה לו בין השאר 350d – אלא ששיווקה של זו הופסק. כעת מי שחפץ בדיזל 'נקי' יוכל לבחור ב-400d – אותו מנוע, תפוקה משופרת.

הבדלים במפרט
ובכן, המנוע – טורבו-דיזל, 2.9 ליטר, 6 צילינדרים בטור – זהה; התפוקה מוגדלת והפער אינו זניח: ל-400D הספק של 330 כ"ס (3600-4200 סל"ד) והמומנט הוא 71.3 קג"מ (1200-3200 סל"ד) – וזו רצועת כוח רחבה ועמוקה ביותר – ו-5.7 שניות ל-100 קמ"ש. ל-350d יש 272 כ"ס, 61.2 קג"מ, 6.6 שניות ל-100; נזכיר, ל-350de ההיברידית-נטענת 320 כ"ס, 71.3 קג"מ ו-6.8 שניות ל-100 קמ"ש.

ההבדלים על הכביש
ואיך כל זה נוסע? בהחלט טוב, תודה. מאוד דומה לכל GLE מהדור הזה רק עם התוספת החביבה ההיא שאנחנו אוהבים. מנוע הדיזל של GLE היה ונותר אחד המוצלחים באזור – הוא נשמע בעיר, אך הצליל נעים ובשרני, פועל בצורה מעודנת במיוחד ומטפס בסל"ד בנינוחות וחלקות שאינה תמיד אופיינית למנועי דיזל.

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

וכמובן, בגרסת 400 שנבחנה, הביצועים הטובים ממילא שהכרנו טובים עוד יותר עם זמינות כוח מצוינת בסל"ד נמוך (המון כבר ב-1000 סל"ד) וטיפוס יעיל לסל"ד גבוה שאינו אופייני למנועי דיזל (מעל 4000, ומושכים) שם הוא מייצר צליל חביב ביותר.

המנוע הזה שמח להאיץ את ה-GLE המגודל (2,280 ק"ג) לפי דרישת הנהג בקצב גבוה במיוחד אגב התעלמות משיפוע הכביש – הביצועים פשוט מצוינים. והוא גם עושה זאת מבלי להתלונן. תיבת ההילוכים פועלת לרוב באופן חלק ונעים, אולם נדמה שלעיתים היא מתקשה להחליט במי לבחור מבין תשעת ההילוכים שלה, וזו הייתה החלק הפחות מבריק של הצמד.

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

המנוע הגיבור לא דורש יותר מדי תשלום ביחס לאחיו – ממוצע צריכת הדלק במבחן המאומץ עמד על 9.4 ק"מ לליטר ובשיוט נע בין 11-13 ק"מ לליטר בהתאם לתנאים.

הדומה והטוב
מעבר לכך זהו ממש אותו GLE מוכר שלא השתנה מאז שהוצג. הופעתו החיצונית נאה, אמריקאית אם תרצו, אבל מעוצבת כיאות.

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

עיצוב סביבת הנהג מוצלח, ועיקרו מבוסס על שני המסכים המוכרים של מרצדס. לפני הנהג והנוסע שפע פתחי מיזוג, תאורת אווירה עשירה, המון תאי אחסון, חומרים טובים. המרחב סביבם גדול מאוד והנדסת האנוש נאותה. שתי הערות יחידות נוגעות למושב הנהג (תנוחת נהיגה גבוהה וטובה) שעל אף שפע הכיוונים לא היה נוח במיוחד ולצקצוקים שנשמעו מדיפוני הדלות. מערכת השמע משובחת ביותר.

הכניסה לשורה השנייה נוחה מאוד והמרחב שם לנוסעים מצוין, אולם בסיס המושב מעט נמוך וזווית המסעד נוטה מדי לאחור. אותם נוסעים ייהנו מגג שמש פנורמי מהגדולים שראיתי, חומרי דיפון איכותיים, תאורת אווירה נאה (וגם מושני שקעי USB C).

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

תא המטען – תפעול הדלת חשמלי – עם פתח רחב מאוד, נפח גדול (630 ל'), הוא עשוי היטב, בעל רצפה שטוחה בקיפול מושבים, תאורה עשירה.

בדרכים
ברוב תנאי הנסיעה וסוגי התוואי בדרכים, ה-GLE הזה הוא רכב נעים לשהות בו, בין היתר בזכות מתלי אוויר ובידוד רעשים מוצלח. רק רעשי הכביש חודרים לתא יותר מהרצוי – ככה זה כאשר הצמיגים ה"צרים" מלפנים הם ברוחב 275 מ"מ ורוחב האחוריים 315 מ"מ.

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

נוחות הנסיעה בעיר טובה – אך לא תמיד אחידה; מרצדס GLE מתמודד פחות טוב עם שברים חדים ובמצב 'נוחות' הוא רך ומתנדנד ובכלל פחות מרוסן מהרצוי. מצב 'ספורט' של המתלים אינו קיצוני מדי, מאפשר גם ספיגת מהמורות ושברים טובה וגם ריסון משופר, כך שהיה עדיף מבחינתנו ברוב המצבים.

מחוץ לעיר בשיוט בכביש מהיר הוא נוח בשני המצבים, אולם בכביש מפותל או גלי מיד עברנו ל'ספורט'. חבל שהמערך אינו אקטיבי, אך לפחות ישנו מצב 'אישי' המאפשר לבחור אופי פעולה נפרד ולפי רצון למנוע-תיבה, למתלים ולבקרות.

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

היכולת הדינמית טובה בהרבה מזו שסביר להתנהל בה עם רכב פנאי מגודל בכביש הציבורי. בסיבובים הדוקים החלק האחורי משתף פעולה תחת כוח וזה תמיד נחמד. ליכולת הזאת מצטרפת אחיזה טובה שמעניקים הצמיגים. לבלמים עוצמה טובה והתנגדות ראויה לדעיכה.

בשבילים ה-GLE מעניק תחושת חוסן. הנוחות טובה למדי במצב 'נוחות', אולם אותו חוסר ריסון חוזר גם כאן, רק שאז הנדנוד הזה יכול ממש להציק וגם להסתיים באופן פחות נעים. מעבר למצב 'שטח' המגביה את המרכב ב-6 ס"מ מתבקש ביותר – הנוחות פחות טובה, אך הנפש מרוויחה מכך לא מעט שקט.

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון

דיזל, כסף
מחירו של מרצדס GLE 400d ברמת גימור 'פרמיום פלוס' עומד על 740,000 שקלים; מחיר זה, כרגיל במרצדס, גבוה, גם מזה של המתחרים המקבילים. תמורתם מציעה מרצדס רכב פנאי גדול, עשוי היטב ומאובזר מאוד, בעל ביצועים מעולים – מוצלח מאוד עם מעט מאוד חסרונות קטנים, רשימת יתרונות ארוכה.

הגרסה שנבחנה נבדלת בעיקר בכושר המנוע, כך שאם הביצועים הטובים מאוד-אך-מעט-פחות של הגרסה ההיברידית-נטענת – שעולה 50,000 שקלים פחות – יספקו אתכם, כנראה שזו העסקה המשתלמת יותר, והרי על המחיר המופחת היא מוסיפה גם כושר נסיעה חשמלי לא מבוטל.

מרצדס GLE 400d - מבחן דרכים
צילום: בן חסון